Cookie = informatie stocata intr-un fisier text de catre un server Web in calculatorul unui utilizator astfel incat preferintele sa fie amintite la cererea urmatoare.

Desi acest fisier text este practic "harmless" pentru un computer si implicit pentru utilizatorul acestuia, pe plan international s-a starnit o mare valva legata de imixtiunea digitala a unui tert in zona privata a individului.

Intr-adevar, utilizarea unui cookie permite unui server web sa colecteze informatii valoroase despre comportamentul Internet al unui utilizator: ora la care intra, pe ce site-uri se uita, de unde vine, unde pleaca din acel site, cat sta si asa mai departe. Problema ridicata de industrie este ca aceste informatii pot fi stocate si prelucrate in asa fel incat sa se obtina si alte informatii legate de site-urile pe care se uita si in general activitatea online a individului respectiv. Mai mult decat atat, anumite campanii cu limitare de frecventa se bazeaza pe aceste cookies pentru a face "tracking" asupra indivizilor.

In SUA, procentul celor care sterg cookie-urile cel putin o data pe luna a crescut ingrijorator de la an la an, ajungand in prezent la aproximativ 39%. Oamenii din industrie s-au intrunit luna trecuta si au cazut de acord ca esenta acceptarii cookie-urilor este avantajul de a oferi informatie si resurse in general utilizatorilor.

Principalele obstacole legate de cookiefobie sunt:

- utilizatorii blocheaza cookie-urile, motiv pentru care ei nu sunt inregistrati deloc de sistemele de masurare, adservere etc. In prezent in SUA procentul celor de blockeaza cookies a ajuns la 12,4% in aprilie 2005 de la doar 3% in ianuarie 2004, conform unui raport al WebTrends.

- utilizatorii sterg periodic aceste cookie, fiind practic renumarati ca indivizi ori de cate ori recurg la acesta manevra si dand peste cap calculele adveriserilor.

In ambele cazuri industria de advertising are de suferit, deoarece de sistemele de masurare si tracking de cele mai multe ori depind raportarile care stau la baza incasarilor din publicitate.

In Romania acest fenomen nu este inca un subiect demn de luat in seama: cu o rata de blocare de 2-3%, site-urile romanesti nu intampina dificultatile pe care le au cei de peste Ocean.